Maak je eigen Doki klaspop
De klaspop en de kleuter zijn een gouden combinatie. Een klaspop kan een grote meerwaarde hebben om het contact met kleuters te vergroten en/of te verdiepen.
De Doki klaspop, een sokpop, is eenvoudig in gebruik omdat er maar 1 hand voor nodig is. De sokpop heeft een beweegbare mond en dat blijkt kleuters in de praktijk erg aan te spreken.
Het introduceren van de Doki klaspop
Het introduceren van de pop is een belangrijk moment, het is het moment waarop de kinderen kennis gaan maken met hun held DOKI. Dat is hartstikke spannend. Alle begin is moeilijk en dat is bij het werken met een pop niet anders maar er zijn wel manieren om die start wat makkelijker te maken.
Een aantal tips
- Denk voordat je de Doki klaspop bij de kleuters gaat introduceren na over wie de Doki pop is: bedenk waar hij woont, bij wie hij woont, wat hij leuk vindt, wie zijn vriendjes zijn, ... Zorg dus dat je al een ‘verhaaltje’ klaar hebt en Doki antwoorden kunt laten geven op vragen.
- Maak gebruik van de respectievelijke vertelplaten die bij elke DOKI DOE horen. Op de achterzijde van de vertelplaten staan de kernverhalen over alles wat Doki wil leren, gebruik deze bij het bedenken van het verhaal.
- Bedenk dat het niet erg is wanneer de Doki-pop geen antwoord kan geven op alle vragen en ook mag zeggen: “dat weet ik niet”.
- Laat de Doki-pop vanaf het eerste moment praten vanuit de ik-vorm, dat maakt hem sterker, breder en geloofwaardiger dan een pop waar in de hij-vorm over gepraat wordt.
Een aantal praktische tips met betrekking tot het introduceren in een groep
- Laat de Doki klaspop bij een eerste kennismaking vooral kijken, weinig praten. Een open mond roept vaak op tot schreeuwen en angst en beiden zijn niet fijn voor jou of de kleuter.
- Kijk altijd over het hoofd van de pop heen naar het kind, alleen dan weet je wat de pop bij het kind losmaakt.
- Ga een kind niet overtuigen dat een Doki klaspop niet eng is, wanneer een kind bang is moet je de pop wegdraaien en weghalen bij het kind. Het kind geeft vaak zelf wel aan wanneer het contact wil maken met de pop.
- Bedenk dat een rustige pop die weinig praat bij een eerste kennismaking minder bedreigend is dan een druk bewegende en druk pratende pop.
- Trap niet in de valkuil om van de pop een lolbroek te maken want de eerste indruk die de pop op de kinderen maakt is vaak bepalend voor het vervolg, je zit vast niet te wachten op de situatie dat kinderen helemaal dol worden wanneer de pop verschijnt. Kies voor een rustige introductie.
- Bedenk dat een introductie eigenlijk niets meer is dan een kennismaking van iemand met een onbekende die hij nog nooit eerder gezien heeft, het hoeft niet lang te duren en ook niet ingewikkeld gemaakt te worden. Kies voor de eenvoud want dat werkt vaak veel beter.
Download hier de werkbeschrijving en het patroon
Kennis maken met Doki?
Doki is een speels en ietwat ondeugend draakje dat dol is op ontdekken. Hij heeft een rijke fantasie en leert graag bij. Op een keer wilde Doki graag leren groen zijn. Gelukkig zijn draken daar uitzonderlijk goed in. Doki was dan ook meteen heel goed in ‘groen zijn’. Of toen hij wilde fluiten … Dat was toch net iets moeilijker. Draken zijn niet goed in fluiten. Vuur spuwen, dat wel, maar fluiten is toch nog net ietsje anders. Na veel oefenen slaagde Doki er uiteindelijk in om foutloos te fluiten zonder ook maar één spatje vuur te produceren. Moederdraak was ontzettend trots op haar kleuterdraak Doki. Vanaf dat moment loopt hij dagelijks enthousiast fluitend naar de drakenschool en staat hij te popelen om elke dag iets nieuws bij te leren. Gaan we samen ontdekken wat Doki allemaal wil leren om gezond, actief en fit te zijn?