MOEV-inspiratiedag I Speelplaats met Toekomst

Wil je een speelplaats transformeren tot een inspirerende leerrijke omgeving die bewegingsvriendelijk, groen én klaar is voor de toekomst? Op dinsdag 29 april 2025 nodigen we je uit op de inspiratiedag ‘Speelplaats met Toekomst’.

Deze inspiratiedag richt zich naar klas-, vak- en zorgleraren, directie en beleidsmedewerkers, preventieadviseurs uit het (buitengewoon) basis- en secundair onderwijs.

Dagplanning

09u00 onthaal
9u30-10u45 algemene infosessie ‘bewegingsvriendelijke speelplaats’
10u45-12u00 rondleiding op de schoolterreinen met toelichting
12u00-13u00 middagpauze met lunch
13u00-14u10 workshop 1
14u20-15u30 workshop 2
15u30 einde inspiratiedag

bewegingsvriendelijk lesgeven


Programma

In de voormiddag ontdek je welke ‘buiten’kans een bewegingsvriendelijke speelplaats je geeft om kinderen en jongeren meer te laten bewegen vanuit een integrale aanpak.

Samen met het Netwerk Speelplaats met Toekomst bieden we jullie een waaier aan workshops in de namiddag. Je kan deelnemen aan twee workshops naar keuze. Geef je voorkeur aan op het inschrijvingsformulier door twee onderwerpen te selecteren (en telkens ook een reservekeuze op te geven).

13u00-14u10

  1. Het ABC voor visievorming
  2. Ruimte delen is kansen creëren
  3. Meer natuurbeleving op school: het waarom en hoe van een groene speelplaats
  4. Meer en beter leren spelen
  5. Binnenstebuiten leren in beweging

(klik op het gele pijltje voor meer info over de workshops)



1. Het ABC voor visievorming
Bij een vergroeningsproces is het belang van een gedragen visie essentieel. Je test in deze sessie enkele werkvormen uit om een sterke, onderbouwde visie op te maken voor jouw speelplaats.
Want een vergroende speelplaats is meer dan alleen gras en bomen; het is een plek waar kinderen en jongeren kunnen groeien, ontdekken en zich verbonden voelen met de natuur. Een plek waar spelen, leren en welzijn hand in hand gaan. Met de MOS - werkvormen kan jij op jouw school aan de slag om alle neuzen in de juiste richting te krijgen.

spreker:
MOS
onderwijsniveau: basis- en secundair onderwijs

art stippelijn moev

2. Ruimte delen is kansen creëren
Elke school wordt vandaag uitgedaagd om hun gebouwen en speelplaats open te stellen voor andere gebruikers. In deze workshop geven we aan de hand van goede praktijken uitleg hoe je als school met gedeeld gebruik aan de slag kan gaan. We vertrekken vanuit een stappenplan en focussen enerzijds op het ontwikkelen van een visie en afsprakenkader, maar anderzijds vooral op hoe je een betrouwbaar netwerk van gebruikers kan creëren, uit de buurt en uit de gemeente. Zo wordt ruimte delen in de eerste plaats kansen creëren.

spreker:
 Peter Bosschaert (De Ambrassade)
onderwijsniveau: basis- en secundair onderwijs

art stippelijn moev

3. Meer natuurbeleving op school: het waarom en hoe van een groene speelplaats
In deze workshop geven we je een idee van de voordelen van een groene speelplaats op vlak van natuurRijk leren, op vlak van welbevinden voor leerlingen én leerkrachten en op vlak van biodiversiteit. Je krijgt heel wat voorbeelden te zien uit Limburgse vergroende scholen en we geven heel wat tips waar je rekening mee moet houden als je van een grijze speelplaats naar een groen schooldomein wil overschakelen.

spreker: 
Johan Lambrix (PNC Limburg)
onderwijsniveau: basisonderwijs

art stippelijn moev

4. Meer en beter leren spelen
Hoe bouw je aan kwalitatieve speelkansen voor kinderen in de vrije momenten op school. We zetten je aan het denken vanuit 4 bouwstenen: speelmateriaal, speelruimte, begeleiding van spelen en organisatie. Zo zorg je voor zelfgestuurd, uitdagend en vrij spelen voor élk kind!

spreker:
Speelmakers
onderwijsniveau: basisonderwijs

art stippelijn moev

5. Binnenstebuiten leren in beweging
In deze workshop staan we stil bij bewegen als een kenmerk van de leeromgeving én trekken we het letterlijk bewegen open. Aan de hand van concrete voorbeelden staan we stil bij hoe een buitenleerplaats daartoe kan bijdragen: hebben we een regelspel nodig om te bewegen? Hoe kan beweging flexibel ingezet worden om te leren? Zijn er kansen om het lichaam als leermedium in te zetten? Hoe vertrekken vanuit waarneming en verwondering om zo meer aan te zetten tot authentiek leren? Hoe kan ‘bewegen’ op zich een design-uitdaging op de speelplaats voor leerlingen binnen bv. STEM zijn? Je hoort het, binnenstebuiten staat voor anders.

In deze workshop willen we jullie uitnodigen anders naar onderwijs te kijken en nemen we je mee in een dynamische wervelwind, die lijnrecht tegenover statische handboeken komt te staan.

spreker: Eef Thoen (Vrijplaats Arteveldehogeschool en BLES)
onderwijsniveau: secundair onderwijs


14u20 - 15u30

  1. Buitenleren kan je leren
  2. Elementen kiezen voor je ‘Speelplaats met Toekomst’
  3. Een schetsontwerp voor je speelplaats maken
  4. De magie van loose parts play
  5. Veiligheid op een ‘Speelplaats met Toekomst’. Preventieadviseurs als brug tussen spel en veiligheid op avontuurlijke speelplaatsen, kan dat?
  6. Binnenstebuiten leren in beweging

(klik op het gele pijltje voor meer info over de workshops)



1. Buitenleren kan je leren

Buitenleren zet aan tot levensecht leren, stimuleert de creativiteit, verhoogt welbevinden en betrokkenheid en zo veel meer. Proef in deze workshop van enkele leuke buitenlesactiviteiten die je op school kan verderzetten.

spreker: EcoHuis
onderwijsniveau: basis- en secundair onderwijs

art stippelijn moev

2. Elementen kiezen voor je ‘Speelplaats met Toekomst’
Heb je samen een visie voor je natuurspeelplaats ontwikkeld? Dan kan je beginnen dromen over de inrichting. Aan de hand van de inspiratiefiches van het EcoHuis kan je met alle betrokkenen aan de slag. In deze workshop doen we samen alsof we een school zijn en gebruiken de inspiratiefiches. Zo leer je ze kennen en hoe je ze kan gebruiken.

spreker: EcoHuis
onderwijsniveau: basisonderwijs

art stippelijn moev

3. Een schetsontwerp voor je speelplaats maken
Weet je welke elementen je wil op je speelplaats? Heb je al een schetsontwerp of wil je er graag één maken? In deze ontwerpworkshop leer je waarop je moet letten en ga je aan de slag.

spreker: EcoHuis
onderwijsniveau: basis- en secundair onderwijs

art stippelijn moev

4. De magie van loose parts play
Kinderen spelen met alles wat ze kunnen vinden. Spelen met loose parts is spelen met allerlei natuurlijke en kosteloze materialen: takken, doeken, buizen, planken, … We inspireren je met foto’s en video’s. We staan stil bij de meerwaarde en praktische organisatie van deze manier van spelen.

spreker: Speelmakers
onderwijsniveau: basisonderwijs

art stippelijn moev

5. Veiligheid op een ‘Speelplaats met Toekomst’. Preventieadviseurs als brug tussen spel en veiligheid op avontuurlijke speelplaatsen, kan dat?
Ben jij preventieadviseur of ben je op school bezig met risicovol spelen op een avontuurlijke speelplaats en worstel je met de balans tussen vergroening en veiligheid op speelplaatsen? Vraag je je af hoe je “speel- en veiligheidsnormen” positief kunt benaderen zonder de speelwaarde uit het oog te verliezen? Europees expert Koen De Maertelaere helpt je om deze materie helder te krijgen en deelt zijn inzichten en praktijkvoorbeelden. Je krijgt de kans om jouw vragen en bedenkingen voor te leggen en ontvangt een persoonlijk antwoord.

spreker: Koen De Maertelaere (TECCP), Ben Walschaerts
onderwijsniveau: basis- en secundair onderwijs

art stippelijn moev

6. Binnenstebuiten leren in beweging
In deze workshop staan we stil bij bewegen als een kenmerk van de leeromgeving én trekken we het letterlijk bewegen open. Aan de hand van concrete voorbeelden staan we stil bij hoe een buitenleerplaats daartoe kan bijdragen: hebben we een regelspel nodig om te bewegen? Hoe kan beweging flexibel ingezet worden om te leren? Zijn er kansen om het lichaam als leermedium in te zetten? Hoe vertrekken vanuit waarneming en verwondering om zo meer aan te zetten tot authentiek leren? Hoe kan ‘bewegen’ op zich een design-uitdaging op de speelplaats voor leerlingen binnen bv. STEM zijn? Je hoort het, binnenstebuiten staat voor anders.

In deze workshop willen we jullie uitnodigen anders naar onderwijs te kijken en nemen we je mee in een dynamische wervelwind, die lijnrecht tegenover statische handboeken komt te staan.

spreker: Eef Thoen (Vrijplaats Arteveldehogeschool en BLES)
onderwijsniveau: basisonderwijs



Inschrijven

Het inschrijvingsgeld (incl. broodjeslunch) bedraagt 40 euro. Gelieve dit bedrag over te schrijven op het rekeningnummer BE11 0682 1374 1648 met mededeling 'Inspiratiedag Berchem + (naam & voornaam)'. Inschrijven kan tot en met 15 april.

Schrijf je in


Lunch

Tijdens de lunchpauze is er een broodje voorzien voor alle deelnemers. In het inschrijvingsformulier kan je aangeven of je een vegetarisch broodje wenst of niet.


Locatie

Het schoolgebouw heeft 3 ingangen. Ingang voor de inspiratiedag: Grotesteenweg (ingang lagere school).

OLV Pulhof, Grotesteenweg 489, 2600 Antwerpen (Berchem)


 

Bereikbaarheid

OLV Pulhof is gemakkelijk bereikbaar te voet, met de fiets, openbaar vervoer (tram/bus) of auto.

Met de fiets

  • Fietsers kunnen alleen binnen langs de Lysenstraat en de Floraliënlaan.

Met het openbaar vervoer

  • Halte Pulhof (tram): Deze halte bevindt zich voor de hoofdingang van de school. De trams rijden in normale omstandigheden om de 6 à 7 minuten. Bij deze halte stopt tramlijn 15 (Linkeroever – Boechout).
  • Halte Berchem Grotesteenweg (bus): Deze halte bevindt zich op wandelafstand van de school (ongeveer 5 minuten).
    Bus 33: Ekeren – Merksem – Wilrijk – Hoboken
    Bus 90: Berchem Station – Mortsel – Lier
    Bus 91: Berchem Station – Mortsel – Waarloos
    Bus 92: Berchem Station – Mortsel – Kontich Station

Met de auto

  • Kom je met de wagen? Betalend parkeren kan langs de Grotesteenweg.

Contact

Wil je graag meer weten over deze inspiratiedag of over een bepaalde workshop? Neem dan contact op met MOEV via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoon 016/29 85 20.