Zo doen andere scholen het


Een 'nieuwe' groene speelplaats

Sint-Augustinusinstituut (Bree)


Waarom zo’n grote veranderingen op school?

Het ontwerp van deze groene speelplaats is er gekomen na het oprichten van een werkgroep in maart 2017. In deze werkgroep zaten leerlingen, leraren, ondersteunend personeel, directie en enthousiaste mensen van buiten de school zoals de architect en de landschapsarchitect.
Het was al snel duidelijk dat iedereen dezelfde visie over de speelplaats had.

Wat vond de werkgroep belangrijk?

  • een groene speelplaats: veel inheemse bomen, hagen, planten, gras, bloemen, een grote moestuin, …
  • een ecologische en biodiverse speelplaats. De speelplaats kan bijdragen aan een gezonde veerkrachtige omgeving waar vlinders en bijen nog nectar kunnen vinden, vogels en andere kleine diertjes nog voedsel- en nestgelegenheid kunnen vinden. Zo wordt de schoolomgeving hierdoor een stapsteen in een verstedelijkte omgeving waar de natuur iets aan heeft, waar de leerlingen iets van kunnen leren en die hen bovendien kan inspireren.
  • een speelplaats die sociale interacties bevordert: voldoende banken voor de leerlingen, gezellige hoekjes, maar ook plekken waar leerlingen tot rust kunnen komen in een mooie natuurlijke omgeving.
  • een speelplaats die de mogelijkheid biedt om te sporten: het is belangrijk dat de leerlingen voldoende bewegen.
  • een veilige speelplaats: er mogen bijvoorbeeld geen auto’s meer parkeren.
  • een propere speelplaats: leerlingen bewust leren omgaan met afval en bewust leren sorteren. Dit willen we oplossen door handige en overzichtelijke afvalhoeken te creëren die uitnodigen om het afval daar te deponeren en niet om het op de speelplaats te laten rondslingeren.
  • een speelplaats die creativiteit aanwakkert: er moet ruimte zijn voor muziek, er moet plaats voorzien worden om de kunstwerken van leerlingen tentoon te stellen, …
  • een speelplaats met een buitenklas: dit geeft aan het ‘les geven’ een volledige andere dimensie.

Wat wilde de werkgroep graag op de speelplaats?

  • een boomgaard met appelbomen en een bloemenweide
  • een sportveld
  • een buitenklas
  • een grote moestuin met serres
  • een klimaatplein met kruinoverdekking waar het tijdens de warme maanden lekker koel is en waar er plaats is om kunstwerken van leerlingen tentoon te stellen
  • een overdekte speelplaats met podium en container
  • veel banken
  • voldoende boekentasrekken
  • afvalsorteersystemen

Speelplaats vandaag

Over een speelplaats kan je bijna niet meer spreken in het Sint-Augustinusinstituut van Bree. De school liet er een heus schoolpark aanleggen.

Onze speelplaats is geen speelplaats meer, maar een ‘schoolpark’. Na de lesuren kunnen de buurtbewoners er terecht om van de omgeving te genieten.

De firma VVS nv werd aangesteld voor onder andere de aankleding met zitbanken in diverse vormen: van vierkante banken rond/onder een boom, tot s-vormige speelse opstellingen Daarnaast installeerden ze enkele afvalbakken rondom het schoolpark en in de schoolgebouwen.

Dankzij de aanleg van een zestigtal boompjes en een aantal fruitbomen is de speelplaats heel ‘groen’ geworden. Het fruit van de fruitbomen is voor zowel de leerlingen als de buurtbewoners. Zij zijn welkom op de speelplaats en de bijhorende sportvelden tot 22u. Zo is er voortdurend sociale controle én is er extra ruimte voor geïnteresseerde sportverenigingen. Zo sporten er tweewekelijks een fit bit coach en een turnkring.

Welbevinden leerlingen

Leerkrachten zijn het erover eens: het welbevinden van de leerlingen is verhoogd door de ruimte op de ‘groene’ speelplaats. Nu zijn er voldoende zitbanken om tijdens de middag buiten te eten, er is dagelijks een ‘stapradio’ (hier kunnen de leerlingen hun zelfgekozen muziek horen op de speelplaats), er worden tref- en honkbaltoernooien georganiseerd op het grasveld.  Kortom, er is veel meer activiteit en minder tijd voor verveling.

De geïnstalleerde buitenklas is heel populair. Heel wat klassen maken er gebruik van. De buitenruimtes maken het ook mogelijk dat er meerdere klassen gelijktijdig buiten les kunnen volgen.

Financiering

Een deel van dit project werd gefinancierd door Agion, Pimp je speelplaats en een project om de waterdoorlaatbaarheid van de ondergrond te verhogen.

Tips voor andere scholen

  • De materiaalkeuze kan soms beter. Vloerdallen en klinkers geraken makkelijk beschadigd wanneer er zwaarder verkeer over de speelplaats rijdt.
  • Veel groen heeft voordelen maar ook nadelen: de onderhoudskosten zijn redelijk groot omdat een firma instaat voor het onderhoud en de snoei van de bomen, het opruimen van de de blaadjes,…
  • De bakken waarin de bomen staan, zijn bedekt met waterdoorlaatbare steentjes. Die steentjes moeten dagelijks opnieuw in de bakken geveegd worden.
  • De school is heel enthousiast over de beregeningsinstallatie. Deze vangt het regenwater op en geeft het systematisch af aan de bomen waardoor ze zelfs na de zomer van het afgelopen jaar er nog altijd fris bij staan.

 

 

 

gemeente bree loopweken4

 

gemeente bree loopweken3

 

gemeente bree loopweken1

 

gemeente bree loopweken2

 

 Gegevens van de school

Sint-Augustinusinstituut
Sint-Jacobsstraat 12
3960 Bree

Website van Sint-Augustinusinstituut

 


 

art wWil jouw school andere scholen inspireren?

Welk beweegidee zette jouw school in beweging?

 

Vul het formulier in


Wil jouw school ook rond dit thema werken?

Kan MOEV je hierbij ondersteunen?

 

Vraag hiervoor advies op maat aan