Zo doen andere scholen het
Roei-ergometers inzetten op school om plezierbeleving te verhogen
Athena campus Pottelberg (Kortrijk)
'Alles kwam in een stroomversnelling met COVID-19', zegt Jonathan De Gryse, de sportcoördinator van de secundaire school Athena campus Pottelberg in Kortrijk. 'De maatregelen tijdens de pandemie werkten beperkend, en zette het traditionele sportaanbod onder druk want niet alles was gemakkelijk om te zetten of aan te passen. Om die reden zochten we met het L.O.-team naar alternatieven. Elke leerkracht werkte daarop een lessenpakket uit rond 2 vernieuwende sporten en dit wisselden we onderling uit.'
We zochten naar oplossingen om te bewegen op school tijdens de pandemie
Maar ook zonder de pandemie dachten we erover na om de focus in ons sportaanbod te verleggen van prestaties, naar plezier en beleving. Iets dat in die periode ver te zoeken was. En op de sportclubs was er ook weinig te beleven.'
Ontlenen van roei-ergometers voor de lessen lichamelijke opvoeding
'De roei-ergometers had ik zelf als cöördinator leren kennen tijdens 'De dag van de trainer' in Gent, en sindsdien speelde het in mijn hoofd om daar ooit eens iets mee te doen op school. Als trekker van het idee, voelde ik me onmiddellijk gesteund door de directie, die het label 'sportminded' draagt dankzij de brede waaier sportrichtingen op onze school. Ook de school- en ouderraad gaf groen licht voor dit initiatief en prijsde onze creativiteit.
Maar laten we ook de sociale beleving niet vergeten als motief, het zich goed voelen door te sporten en mensen stimuleren om te blijven sporten ook na hun schoolcarrière. Een belangrijk aspect die soms wordt vergeten.'
Virtueel roeien
'De toestellen inzetten in de L.O.-lessen, dat was het uitgangspunt. Door de verplichte opdeling (COVID-19) in kleinere klasgroepen, werden er ook meer lesblokken L.O. ingepland, die er op hun beurt voor zorgden dat we het roeien als vaste blok konden integreren. Deze maatregelen hielpen dit project goed vooruit.
Naast de technische uitleg die we kregen bij de levering van de toestellen, werden we ook ingeleid in de werking van de EXR-app. Hiermee kan je in een virtuele wereld gaan roeien.
Met de EXR-app kan je in een virtuele wereld roeien
En blijft het niet bij. De Vlaamse Roeiliga denkt trouwens ook mee met de scholen, en voorziet tegenwoordig een aantal Ipads bij de toestellen met de EXR-app, er zijn updates, nieuwe roei-spelletjes, ...'
Sporten zonder het zelf te beseffen
'Vanuit het standpunt van de leerlingen bekeken, kwamen de roeilessen zeker als een verrassing. Dit gezegd, ze waren weldegelijk vooraf ingelicht over de tweewekelijkse introductie van een nieuwe sport in de L.O.-lessen maar wisten niet over welke sport het zou gaan. Ze waren dus wel nieuwsgierig en keken er ook echt naar uit. De meesten hadden dit trouwens ook nog nooit eerder gedaan. Het leuke aan het concept is dat ze aan het roeien zijn (dankzij kleine spelletjes, opdrachtjes, races, ...) zonder het te beseffen. Een handige manier dus om techniek te combineren met plezier.'
Wij maakten gebruik van deze spelletjes deze de lessen:
- Haai jaagt op de roeier, die moet roeien om weg te blijven
- Vissen ontwijken door sneller of trager te roeien
- Kanonskogel afschieten door zo snel mogelijk te roeien
Toekomst?
'Het roeien is een blijver op onze school. Het werd zo goed onthaald dat we het opnamen in ons lesprogramma en de toestellen ook elk jaar zullen huren. We polsten ook al eens bij een lokale roeiclub over roeisessies op echt water, maar dit blijkt toch geen evidentie. De lat ligt vrij hoog bij deze volgende stap en het vraagt veel voorafgaande techniek- en stabiliteitstraining. Voorlopig moeten we dit idee dus laten varen ... Waar we wel mee startten dit schooljaar zijn de challenges waarmee elke leerling wordt confronteerd. Roeien is er één van en bij de uitdaging moet je proberen zo snel mogelijk 500 meter te roeien.'
Roei-ergometers zijn een aanrader
We mogen zeker en vast niet klagen over de steun van de Vlaamse roeiliga. Ze staan ons echt goed bij en investeren ook in de digitalisering van de sport. Dit sluit dan weer goed aan bij de leefwereld van de leerlingen. Het hele lichaam laten bewegen zonder te beseffen dat ze bewegen, dat is een grote win. De les L.O. is ook niet meer te vergelijken met 20 jaar geleden. Je moet als L.O.-leerkracht durven out of the box denken, creatief zijn en openstaan voor samenwerkingen met partners (clubs, federaties, ...).
Je moet als L.O.-leerkracht durven out of the box te denken, creatief te zijn en openstaan voor samenwerkingen met partners (clubs, federaties, ...).
MOEV kan in deze context een bron van inspiratie zijn en heeft al héél wat uitleenmaterialen beschikbaar. En wil je iets nieuws proberen, zorg dan voor goeie voorbereidingen zodat collega-leerkrachten het ook gemakkelijk kunnen implementeren in hun lessen!
Gegevens van de gemeente
Athena campus Pottelberg
Pottelberg 4
8500 Kortrijk
Wil jouw school ook rond dit thema werken?
Kan MOEV je hierbij ondersteunen?